نگاهی تطبیقی به تفاسیر مختلف از نظریه ارسطو در باره «موجود بما هو موجود»

نوع مقاله : Original Article

نویسنده

دانشیار، گروه فلسفه اسلامی، دانشکده الهیات، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.

چکیده

ارسطو مابعدالطبیعه را دانشی می داند که از موجود بما موجود و عوارض ذاتیه آن بحث می کند. در کنار موجود بما هو موجود، از موجود مطلق نیز سخن به میان آورده است. معانی متعدد موجود در آرای ارسطو باعث شده است که مفسران ارسطو در باب اینکه منظور ارسطو از موجود بما هو موجود چیست؟ با هم اختلاف نظر داشته باشند. اختلافی که از وجود شناسی آغاز شده و در خداشناسی آنها تاثیر می گذارد. از بین فیلسوفان مسلمان ابن سینا و ابن رشد و در میان فلاسفه مسیحی آلبرت کبیر و شاگردش توماس آکوئیناس در این مورد اظهار نظر کرده اند. به نظر ابن سینا مراد از موجود بما هو موجود، مفهوم عامی است که برتمام موجودات از جمله واجب الوجود بالذات صدق می کند و در نتیجه واجب الوجود جزء مسائل فلسفه می باشد. اما ابن رشد جوهر اعلی را در توضیح موجود بما هو موجود مطرح کرده و خدا را موضوع فلسفه و به دنبال آن اثبات خدا را جزء مسائل علم طبیعیات می داند. به نظر آلبرت کبیر موجود بما هو موجود همان وجود بسیط به مثابه اولین مخلوق خداوند است و همین وجود بسیط موضوع فلسفه است. در نگاه توماس موجود بما هو موجود هر چند موضوع فلسفه اما تنها بر ممکنات صدق می کند و خداوند علت این موجود بما هو موجود است. بررسی تطبیقی این اختلافات و چرایی این امر شاکله این مقاله را تشکیل می دهد.

کلیدواژه‌ها


Avicenna. (1984). Al-Shifa, Al-Ilahiyyat (Theology) (Edited by Abu al-Qetwati, Saeed Zaied, 1st ed.). Tehran: Nasser Khosrow. [in Arabic]
Averroes. (1998). Tafsir Ma Ba'd al-Tabi'ah (Commentary on Metaphysics), Corrected by Maurice Bouyges (Vols. 1, 2, 3, 1st ed.). Tehran: Hekmat.
Akbarian, Reza. (2007). Hikmat Muta'aliyyah va Tafakkur Falsafi Mo'aser (Transcendental Philosophy and Contemporary Philosophical Thought) (1st ed.). Tehran: Sadra Islamic Wisdom Foundation.[In Persian]
Bern, Jean. (1994). Aristotle and Peripatetic Philosophy (Translated by Seyed Abolghasem Pourhosseini, 1st ed.). Tehran: Amir Kabir. [In Persian]
Aquinas, Thomas. (1947). Summa Theologica, Translated by Fathers of the English Dominican Province.
Aquinas, Thomas. (1995) Commentary on Aristotle's Metaphysics, Translation and Introduction by John P. Rowan, Indiana, Dumb Ox Books.
Aquinas, Thomas. (1983). On Being and Essence, translated with an Introduction and Notes by Armand Maurer, Toronto, Pontifical Institute of Mediaeval Studies.
Aristotle. (1991). The Complete Works of Aristotle the Revised Oxford. Translation Edited by Jonathan Barnes. Princeton, Princeton University Press.
Aristotle. (1962). On Interpretation (Peri Hermeneias), Commentary by St. Thomas and Cajetan Translated from the Latin with An Introduction by Jean T. Oesterle, Milwaukee.
Doig, James. C. (1972). Aquinas on Metaphysics: A Historico-Doctrinal Study of The Commentary on the Metaphysics, Martinus Nijhoff.
Gilson, Etienne. (1994). The Christian Philosophy of ST. Thomas Aquinas, Translated by L. K. Shook, Indiana, University of Notre Dame Press.
Gilson, Etienne. (1960). Elements of Christian Philosophy, New York, Doubleday.
Jaeger,Werner. (1962). Aristotle: Fundamentals of The History of Development, Translate by Richard Rabinson, London.
McInerny, Ralph. (1959). Some Notes on Being and Predication, Journal of The Thomist, XXII, pp 315-335.
M.D.Rolland Gosselin. (1948). Le De Ente Et Essentia, Paris, Librairie Philosophique J. Virin.
Marx, Werner. (1977). Introduction to The Aristotle's Theory of Being qua Being, Translated by Robert S.Schine, the Hague Nijhoff.
Owens, Joseph. (1978) The Doctrine of Being in The Aristotelian Metaphysics, Pontifical Institute of Mediaeval Studies.
Ross, David (1975), Metaphysics. (2vol). A Revised Text with Introduction and Commentary by W. D. Ross, London, Oxford University Press.
Wippel, John. (1995). Metaphysics, in the Cambridge companion to Aquinas, Edited by Norman Kretzmann and Eleonore Stump, Cambridge University Press.