Outlines of Speech Acts in the Contemporary Science of Osul-e Feqh

نوع مقاله : Original Article

نویسندگان

1 ‎‏‎ ‎دانش آموخته دکتری، دانشگاه معارف اسلامی، قم، ایران (نویسنده مسئول).‏

2 ‎ ‎استادیار، گروه زبان های خارجی و مطالعات بینا فرهنگی، دانشکده زبان های خارجی، دانشگاه باقرالعلوم(ع)، قم، ایران. ‏

3 ‎‏ استادیار، گروه زبان انگلیسی، واحد قم، دانشگاه آزاداسلامی، قم، ایران

10.22081/jti.2025.67584.1045

چکیده

فلسفه زبان متعارف و دال مرکزی آن افعال گفتاری دارای ویژگی هایی همچون « زبان به مثابه فعل»، « تعین اجتماعی معنا»، » ساخت واقعیت اجتماعی»، « روش های فلسفه زبانی»، « حیث التفاتی »، « پدیده استعمال و کاربردی معنا»، « کل گرایی و تکیه بر قواعد» از ویژگی‌های کلی این جریان محسوب می شود؛ از سوی دیگر دانش اصول فقه که سهم اصلی را در استنباط و استکشاف احکام شرعی بر عهده دارد نیز در طی دوره های عطف تاریخی خود از این عناصر بهره برده است. در این مقاله سعی خواهد شد تا با روش مقایسه ای ، تطبیقی، تحلیلی و احیاناً اجتهادی و بر اساس مطالعه ای که در سه نقطه تاریخی صورت می گیرد عناصر اصلی فلسفه زبان متعارف و کنش های گفتاری در علم اصول معاصر شناسایی شود؛ ابتدا نظریه اعتباریات محقق اصفهانی و ادامه آن در دیدگاه علامه طباطبایی مورد بررسی قرار گرفته و سپس خواهیم کوشید در نظریه شهید صدر احتمالات را به مثابه یک کنش گفتاری بررسی کرده و در پایان در طرح کلی اندیشه اسلامی مقام معظم رهبری و حضرت امام خمینی، از نوعی فعل گفتاری سخن بگوییم که ریشه انقلاب اسلامی و نوعی واقعیت اجتماعی را فراهم کرده است.

کلیدواژه‌ها


Abdullahi, M. A. (2005). The treatise on the views of Professor John Searle and Shahid Sadr. Tehran: University of Tehran.
Austin, J. l. (1962).  how to do things with word. london: oxford.
Gillet, G. R. (2001). Consciousness and intentionality. Amsterdam: John Benjamins.
Hanfling, O. (2000). Philosophy and Ordinary Language. London: Routledge.
Hasani, S. H. (2014). Factors of text understanding in hermeneutics and Ilm al-Osul. Tehran: Hermes.
Kashif al -Ghita, A. (1991). Naqd al-Ara’ al-Mantiqiah. Al -Najaf al -Ashraf: Zawi al-Qorba.
Khamenei, S. A. (2016). The overall design of Islamic thought in the Qur'an. Tehran: Saba.
Mozaffar, M. (1431 AH). Al.Mantiq (Gh. Fayyazi, Editor), Qom: Jame’e Modaressin-e Howzeh.
Nablusi, A. (1397). The Unpublished words and secrets of the life of Shahid Ayatollah Seyyed Mohammad Baqer Sadr. (A. Khajehzadeh, Editor) Tehran: Ma’aref Publications.
Rajabi, M. (2015). Methodology of Qur'anic Interpretation. Tehran: Samt.
Rostami Kia, M. (2015). Master thesis: Comparative methodology of the philosophy of conventional language and the science of jurisprudence. Qom: Baqir al -Alum University.
Rostami Kia, M. (2021). PhD Thesis: The Philosophical Foundations of the Text from the Viewpoint of John Searle and Shahid Sadr. Qom: Ma’arif Islami University.
Sadr, S. M. (1384 AH). Al -Madrisa al-Qur’aniyah. Najaf: Al –Naiman Publications.
Sadr, S. M. (n.d.). Al –Asas al -Mantiqiyya Li al-Istiqra. Qom: Shahid Sadr Encyclopedia, Noor Company.
Searle, J. R .(2002).. Making the Social World: The Structure of Human Civilization. Oxford, England: Oxford University Press Consciousness and Language.
Searle, J. R. (1969).. Speech Acts. Cambridge: Cambridge University Press.
Searle, J. R. (1983).. Intentionality: An Essay in the Philosophy of Mind. Cambridge, England: Cambridge University Press.
Soroush, A. (2009). Tafaroj-e Son’. Tehran: Serat.
Tabatabai, S. M. (2008). Principles of philosophy of realism. Qom: Sadra.
Wittgenstein, L. (1958). The Blue and Brown Book, . Hoboken, New Jersey: Blackwell Publishing Ltd.
Wittgenstein, L. (2009). Philosophical Investigations. G. E. Anscombe ,) Hoboken, New Jersey: Blackwell Publishing.